Rugby

Rugby er kendt som en engelsk sport, men, selvom sporten blev opfundet på en engelsk skole i byen Rugby i 1830’erne, så har den bredt sig til det meste af verden, og spilles i stor stil i mange lande. Rugby lå i øvrigt også til grund for det der senere skulle blive til Amerikansk fodbold.I Danmark er klubberne organiseret i Dansk Rugby Union, og du kan læse mere om foreningen’s arbejde her: http://www.rugby.dk/Rugby er kendt som en hård sport, men selvom det er en meget fysisk krævende sport hvor nær kampene til tider minder mere om brydning end om fodbold, så er det ikke en voldelig sport. Det er en ”gentleman sport” og næsten alle kampe ender i fred og fordragelighed, til trods for at de har været hårdt spillet, og det skyldes netop at alle deltagerne ved hvad de går ind til og at stort set alle respekterer reglerne for hvad man må og ikke må. Man kan altså ikke slippe afsted med hverken at slå eller sparke sine modspillere. Den disciplin som dette modsætningsforhold kræver er en af hovedårsagerne til at sporten har været populær så længe i så mange lande.Det er sundt for børn og unge at dyrke idræt efter skoletid, og en fysisk krævende holdsport som rugby indeholder alle de elementer, der kendetegner en perfekt fritidsaktivitet. I rugby spiller to hold mod hinanden med en oval bold, som det gælder om at løbe ned bag modstanderens baglinie eller at sparke ind mellem modstanderens målstænger.